9 Ağustos 2017 Çarşamba

İŞ YERİNDE PROFESYONEL DAVRANABİLMENİN İPUÇLARI

Daha önceki yazılarımızda değindiğimiz gibi profesyonelleşme uzmanlaşmaktır ve bir şirket içerisindeki işlerin o konuda uzman olan kişiler tarafından yerine getirilmesi anlayışına dayanmaktadır. Uzmanlaşma üç alanda olabilmektedir. Teknik bilgi, insan ilişkileri ve kişisel yetkinlik. 
Bu bakış açısıyla derlediğimiz yazımızda profesyonelleşmenin insan ilişkileri boyutunu ele aldık. Deneyimlerimiz bize şunu göstermiştir ki işyerinde yapılan hareketler ve iş yapış şekilleri hem kendi itibarınızı etkileyeceği gibi hem de çalıştığımız iş yerinin de dışa bağlı olarak itibarını etkilemektedir.
Pozisyona göre bazı farklılıklar göstermesine rağmen genel olarak iş hayatında yapılması gerekenlerin neler olması gerektiğini birkaç madde halinde sıralayabiliriz:
Öncelikle ne istediğinizi ve neyi ne kadar yapabildiğinizi gözden geçirerek işe başlayabilirsiniz.
Çalıştığımız iş yerinin çalışan olarak sizden beklediği davranış ve yaklaşım tarzını, kurum kültürünü doğru anlamalısınız.
Verilen görev ve sorumlulukları yapabileceğimiz en iyi şekilde yapmaya çalışmalı ve bu konuda sürekli kendinizi geliştirmeliyiz. 
Şirketinizin iş yapış şekline uygun bir şekilde giyim tarzı, aksesuar, parfüm seçimi ve çalışma ofisinizin düzeni profesyonel iş hayatında dikkat edilmesi gereken unsurlardır.
Dedikodudan mümkün olduğunca uzak durmalısınız. Çünkü Türev Danışmanlık olarak hem kendi bünyemizde hem de Türkiye genelinde verdiğimiz eğitim ve danışmanlık hizmetleri kapsamında yıkıcı dedikodunun tüm tarafları olumsuz etkilediğini gözlemledik. Hatta belli bir süreden sonra tüm şirket kurum kültürünü de zehirlediğini fark ettik.
İyi bir dinleyici olun. Dinlerken karşınızdaki kişinin gözlerine bakın, karşıdaki kişi konuşurken dikkatini dağıtacak hareketlerden kaçının, mimiklerinizle onu dinlediğinizi gösterin, konuşmanın sonuna kadar dinledikten sonra konuşmaya başlayın. Karşı tarafın sorunlarına yanıt verebilecek durumdaysanız tam cevap verin ve bilmiyorsanız da bilmediğinizi açık bir şekilde belirtin.
Konuşurken ya da eleştiri yaparken karşı tarafın kişiliğine değil davranışlarına yönelik ifadeler kullanmaya özen gösterin. Unutmayın ki, çatışmalar genelde söylediklerimizden değil söyleyiş şeklimizden çıkar.
Olumlu ve olumsuz düşüncelerinizi mümkün olduğunca içinize atmayın.Uygun yerde, uygun zamanda ve uygun bir şekilde yapmaya çalışın. 
Hırslı ve egosu yüksek olanlar farkında olmadan karşı tarafı yerme, ezmeye çalışma ve küçümseme yaklaşımı içine girebildiği, bilinen bir gerçektir. Bu kişilerin egosunu, olumlu yönde yönlendirmesi veya kontrol altında tutması önemlidir.
Eğer iş yerinde bir anlaşmazlık (üst-as ilişkisi, çalışanlar arası, şirket ilişkileri, haklar v.s.) yaşanması söz konusu olursa bu mümkün olduğunca müzakere yoluyla çözmeye çalışmalıyız, olmuyorsa da yasal haklar çerçevesinde ilerlemek en doğru yöntem olacaktır. Fakat süreç ve sonuç ne olursa olsun bu olayla ilgisi olmayan kişiler veya şirket bundan olumsuz etkilenmemelidir. 
Telefon görüşmeleri ve mailleşmelerde karşı tarafa çalışılan şirketin kurum kültürüne uygun şekilde hitap etmemiz uygun olacaktır. Kullanılan sözcüklerin ve dilin özenle seçilerek karşı tarafı rencide etmeyerek hitap edilmesi profesyonel davranışının önemli kriterlerinden sayılabilir.
Yaptığınız işlerde ve vaat etmiş olduğunuz işlerde her zaman tutarlı olmalıyız.  Yapamayacağınız şeyleri yapar gibi göstererek yöneticinizi ve çalışma arkadaşlarınızı güvensizliğe uğratacağınızı göz ardı etmemeliyiz.
Kendinize ve çalıştığınız kurumun hedeflerine uygun olarak açıklanabilir ve tutarlı hedefler belirlemeliyiz. 
Doğru ve yanlış her işimizin ve yaptıklarımızın cesaretle arkasında durmalıyız. Başarısız veya olumsuz bir sonuçla karşılaştığımızda sorumluluktan kaçmayıp objektif ilerlemeliyiz.. Sonuçta ona göre eksiklerinizi belirleyip üstlerinize ona göre rapor verebilirsiniz.
Profesyonel olmanın, ideal bir çalışan olmak veya her şeyin en iyini bilen ve yapan kişidir olmak olmadığını kabul etmemiz gerekir. 
Profesyonel yöneticiler karar verirken olaylara duygusal olarak yaklaşmamalı mantık çerçevesi ile bakabilmelidir. Fakat Türk toplumunun duygusal bir toplum olduğu gerçeğini göz ardı etmeyip yönetirken duyguları önemsemeli ve onu da dikkate almalıdır.
Sonuç olarak profesyonel çalışan duruşu, giyinişi, davranışı ve bilgisiyle bir bütündür. Bir standardı olmamakla beraber yukarıda yazdıklarımızın toplamıdır. 
Bir profesyonel çalışan olarak veya profesyonelliğe adıma atmış adaylar olarak tavsiyelerimizi dikkate alıp kendi davranışlarınızı gözden geçirerek işe başlayabilirsiniz. Genel kabul görmüş kriterlerden derlediğimiz yazımızın tüm iş profesyonellerine ve adaylarına ışık tutmasını ve klavuz olmasını dileriz.
  

Türev Yönetim Danışmanlığı Ltd.Şti.
www.turev.com.tr
turev@turev.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder